Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2008

Griots – Αύξηση της Εντροπίας του Υπάρχοντος Συστήματος – Απόπειρες ερμηνείας – Λαϊκισμός.

Garry Winogrand, Άτιτλο, 1950


Κοινωνική Εντροπία.

Προσφάτως ο Σπίθας ονόμασε την κρίση που εμφανίστηκε τελευταία στα ελληνικά δρώμενα ως συστημική κρίση. Και όντως το φαινόμενο της βίας και της πολλαπλώς εκπεφρασμένης κοινωνικής αγανάκτησης χρήζει άλλης πολιτικής και κοινωνιολογικής ερμηνείας, προκειμένου να εξευρεθούν λύσεις επί της ουσίας, πολλώ δε μάλλον αφού απειλούμαστε κι από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση.

Στη θερμοδυναμική, θεωρούμε ότι η εντροπία είναι μέτρο της αταξίας ενός συστήματος. Ας το μεταφέρουμε στην πολιτική ζωή επιχειρώντας να ερμηνεύσουμε κοινωνικές δομές. Εάν μια διάταξη στο χώρο, η οποία θεωρείται κανονική αποδιοργανώνεται, τότε η εντροπία ολόκληρου του συστήματος αυξάνει.

Τι θα μπορούσαμε εν προκειμένου να ονομάσουμε αποδιοργάνωση του κανονικού συστήματος; Απλοϊκό να πούμε ελαφρώς ότι τα φαινόμενα βίας αυξάνουν την εντροπία του συστήματος, γιατί και αυτά είναι απότοκο ενός κράτους διεφθαρμένου και μη-οργανωμένου, όπου οι θεσμοί δε λειτουργούν.

Άρα, η αύξηση της κοινωνικής εντροπίας βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το οικονομικο-πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα, που με τη σειρά του αδυνατεί πλέον να ελέγξει ή να ερμηνεύσει τις αλλαγές στον κοινωνικό ιστό.



Συστημική Επιστήμη.

Σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει η Βικιπαίδεια η συστημική είναι μια ολιστική Επιστήμη με κλάδο την Κυβερνητική που ως όρος ταράζει τα νερά στη μεταπολεμική κοινωνία.

Πιο συγκεκριμένα: [...Θεωρία συστημάτων είναι ένα διεπιστημονικό γνωστικό πεδίο το οποίο παρέχει ένα ενοποιητικό, φιλοσοφικό πλαίσιο εννοιών για τη μελέτη ολοκληρωμένων συστημάτων, ανεξαρτήτως από τη διάσπαση τους σε πιο θεμελιώδεις δομικούς λίθους και λαμβάνοντας υπ' όψιν τις αλληλεπιδράσεις αυτών των θεμέλιων λίθων. Ο εν λόγω τρόπος σκέψης ονομάζεται ολισμός και αποτελεί το αντίθετο της προσέγγισης της μελέτης ενός συστήματος αποκλειστικά με αναγωγή του στα δομικά του μέρη, δηλαδή ενός άλλου τρόπου σκέψης που καλείται αναγωγισμός. Η θεωρία συστημάτων αναπτύχθηκε ως αντίδραση στον αναγωγισμό και στους περιορισμούς του...]

Άρα, δι' αυτής της λογικής, κάθε συστημική κρίση μπορεί να ερμηνευτεί διά της επιστήμης της Κυβερνητικής.

Αν θεωρήσουμε την κοινωνία ως ένα πολύπλοκο σύστημα με σύνθετη δομή που χαρακτηρίζεται από ισχυρή εξάρτηση και ποικιλομορφία μεταξύ των μερών του, τότε δεν είναι αναγκαίο να μεταβληθεί ολόκληρο το σύστημα. Αρκεί να μεταβληθεί επί της ουσίας μία και μόνο συνιστώσα του για να επηρεαστεί δραστικά και να μεταβληθεί και ολόκληρο το σύστημα και η εντροπία του. (Βλέπε π.χ. εξεγέρσεις στην Ελλάδα και διά της θεωρίας του ντόμινο, αντίστοιχες εξεγέρσεις στην Νότια Ευρώπη, Γαλλία ή Αμερική. Όμως στη Γαλλία οι φοιτητές είχαν πολύ συγκεκριμένα αιτήματα που έφεραν σε αμηχανία το κόμμα του Σαρκοζί).



Πολιτικές εφαρμογές.

Εάν υπάρξει θεωρητικά μια επί της ουσίας ποιοτική αλλαγή σε τμήμα του πολιτικού χώρου επηρεάζεται δραστικά κι ολόκληρος ο πολιτικός χώρος.

Είναι όντως αναγκαίο να υπάρξουν κι άλλοι πολιτικοί σχηματισμοί, αφού οι υπάρχοντες (και εν προκειμένω η Αριστερά) φαίνονται να αποτυγχάνουν λίγο ως πολύ στην ερμηνεία των κοινωνικών εκρήξεων χρησιμοποιώντας παλιομοδίτικους όρους ή θωπεύοντας ηλικιακούς χώρους οδηγώντας εκόντες – άκοντες σε πολώσεις;

«Στη Δημοκρατία καμία μορφή βίας δεν είναι ανεκτή από καμία κοινωνική ή ηλικιακή ομάδα» (Αν.Αρ. Ηρακλείου)

Θεωρώ ότι αν υπάρξει δραστική ποιοτική αλλαγή σε τμήμα του υπάρχοντος πολιτικού χώρου (π.χ. ενός και μόνο κόμματος, όσο μικρή κι αν είναι η δύναμή του) θα επηρεαστεί δραστικά κι όλη η πολιτική ζωή. Αρκεί η αλλαγή αυτή να είναι ουσιαστική και ξεκάθαρη, που να προασπίζει τους θεσμούς δικαίου προτείνοντας λύσεις εφαρμόσιμες και με συναίσθηση της πραγματικότητας μέσω των κοινοβουλευτικών θεσμών.

Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, με κατεξοχήν συναισθηματικούς ιθαγενείς – που επηρεάζονται τα μάλλα από το θυμικό τους είναι πιθανόν ουτοπικό να μιλάμε για άρδην ποιοτική αλλαγή στα ήθη, όταν ο πολιτικός λόγος (από όλους τους χώρους -πλην ελαχίστων μεμονωμένων φωνών) διέπεται από λαϊκισμό και δημαγωγία.



Εμείς οι Ελληναράδες.

Ησυχάζοντας λίγο από τα επεισόδια βλέπουμε στις ειδήσεις στα ΜΜΕ τίτλους όπως: «Κατακόρυφη άνοδος στις βιαιότητες στις ληστείες» κλπ, που μαθηματικά θα οδηγήσει ύπουλα σε ποιο λαϊκό αίτημα αν όχι στο «Θέλουμε αστυνομία ισχυρή που να προστατεύει τον πολίτη»; Κι αν στο κάτω – κάτω υπάρξει και αθώωση αργότερα του αστυνομικού που δολοφόνησε τον Αλέξη Γρηγορόπουλο, πιθανόν να περάσει και στα ψιλά, αν η Αστυνομία σκληρύνει τις μεθόδους της και μας «προστατεύει» αποτελεσματικότερα.

Μέχρι το επόμενο κρούσμα που θα μας συγκλονήσει. Γιατί όπως είπε κι ο Πάσχος Μανδραβέλης στην Καθημερινή της Κυριακής «Σ' αυτή τη χώρα είμαστε επαγγελματίες συγκλονισμένοι.»

Συγκλονιζόμαστε και σήμερα απ' τις ειδήσεις για τα ύψη που θα εκτοξευθεί το Χριστουγεννιάτικο Τραπέζι. Απ' όσο όμως θυμάμαι τον εαυτό μου, κάθε Χριστούγεννα, Πάσχα και Καθαρή Δευτέρα συνηθίζουμε να «συγκλονιζόμαστε» για το ίδιο ακριβώς πράγμα. Κι ακούμε στα νέα για την εγκληματικότητα τα ίδια πανομοιότυπα πράγματα: «Ανθρωποκυνηγητό εξαπέλυσε η Αστυνομία για τη σύλληψη των κακοποιών».

Αλλά, αφού ταυτόχρονα μαθαίνουμε ότι άνοιξαν και οι χιονοδρομικές πίστες του Παρνασσού και των Γρεβενών και τα Πρωϊνάδικα και τα Μεσημεριανάδικα ζουν ακόμη και βασιλεύουν, ίσως η κρίση δεν είναι τόσο σοβαρή. Ή μήπως το αντίθετο;

Έχουμε τους πολιτικούς που εμείς εκλέξαμε και τα δικά μας χαρακτηριστικά φέρουν. Το να τα φορτώνουμε όλα σε αυτούς είναι άηθες.

Προς τι λοιπόν ο αποτροπιασμός της κοινής γνώμης, όταν ο Υπουργός Παιδείας το βράδυ του Σαββάτου της 6ης Δεκεμβρίου βρισκόταν σε λαϊκό κέντρο; Μήπως η πλειοψηφία των Ελλήνων συχνάζει σε κοντσέρτα του Μάλερ και ξημεροβραδιάζεται ακούγοντας μουσική κουαρτέττων εγχόρδων;

Ή έγιναν οι γέροντες άρδην χεβυμεταλλάδες για να αφουγκραστούν καλύτερα τα αιτήματα της νεολαίας; Αν έγιναν χεβυμεταλλάδες, ας προσέξουν καλά μην τους φύγει η καραμπογιά απ' το μαλλί και ξεπροβάλλει καμιά άσπρη τρίχα, γιατί θα γίνει ο χαμός.

Εκτός κι αν εμφανιστούν πρόωρα άσπρες τρίχες στην κόμη της νεολαίας απ' τα βάσανα που θα τους φέρει μια θέση στο δημόσιο, όταν οι χεβυμεταλλάδες γονείς τους γλείψουν πειστικά το μπάρμπα απ' την Κορώνη (είτε χεβυμεταλλά είτε fan των κλαρίνων είτε οπαδό μουσικής πεθαμενατζίδικης). Απίστευτο και όμως αληθινό! Συμβαίνει! Μπρρρρ!


Υ.Γ. Άκουσα κάποιες ανεπιβεβαίωτες φήμες ότι ο Άγιος Βασίλης δε θα φέρει φέτος στη νεολαία Play Station 3 και Nintendo. Πιάστηκε ως κουκουλοφόρος με τους επτά νάνους της Χιονάτης και πάει για εξακρίβωση στοιχείων. Αλλά δεν πειράζει. Πειράζει; Όταν όλη η νεολαία είναι σε τέτοιο βαθμό συνειδητοποιημένη πολιτικά, όπως σήμερα, απορρίπτει η ίδια αυτά τα καταναλωτικά ξεράσματα ομοίως και τις μάρκες στα επαναστατικά της ρούχα.



© Ελένη Καλλιανέζου, Αθήνα 23 Δεκεμβρίου 2008


buzz it!

23 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

"Οι αθλιότητες τα προηγούμενα 24ωρα στο κέντρο της Αθήνας, οι φωτιές, τα σπασμένα και λεηλατημένα μαγαζιά, τα καμένα αυτοκίνητα... δεν οδηγεί παρά στην ακόμη μεγαλύτερη συντηρητικοποίηση της κοινωνίας, στην ακόμη μεγαλύτερη ένταση της κρατικής καταστολής.

Τέτοιες τυφλές «εξεγέρσεις» έχουμε δει στο παρελθόν και τη δεκαετία του ’90 στην Αμερική και τη δεκαετία του 2000 στα γκέτο του Β. Παρισιού με αποτελέσματα απολύτως αντίθετα από τα επιδιωκόμενα. Γιατί είναι χαοτικές εκρήξεις χωρίς κανένα απολύτως στόχο, χωρίς κανένα απολύτως προσανατολισμό, χωρίς κανένα απολύτως σχέδιο.

...Οι εκδηλώσεις βίας είναι ενέργειες κατάτμησης και κατακερματισμού της κοινωνίας. Και γι’ αυτό χρειάζεται ένα σαφές «ΟΧΙ» στη στρατηγική κλιμάκωσης της βίας.
"

Διαπιστώνω ότι υπάρχουν πολλές συνετές φωνές στην Ανανεωτική Αριστερά

Ίσως δεν είναι γνωστό σε πολλούς, γι' αυτό το αναφέρω.

Αστερόεσσα είπε...

@ Σπίθα,
Ασφαλώς και υπάρχουν! Aλίμονο!

Αναφέρομαι σε μερικές, οι οποίες ξεφεύγουν από κάποια όρια.

thalassaki είπε...

Ελένη, σου στέλνω πολλές ζεστές ευχές για όμορφα Χριστούγεννα και ξεκούραστες μέρες. Να είσαι καλά, Χρόνια Πολλά γεμάτα αγάπη.

Zaphod είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Zaphod είπε...

@αστεροέσσα
Πολύ καλό το ποστ, μου άρεσε και η σωστή χρήση μιας δύσκολης λέξης όπως η εντροπία!

@σπίθας
Πολύ καλό το λινκ! Δωστο στον hades να μας παρει στο κυνηγι!

Ανώνυμος είπε...

@ Zaphod
θα του το δώσω αλλά θα του πώ ότι μου το έστειλες εσύ.
Και θα τον ρωτήσω ποιά είναι η γνώμη του!
Όποτε κανόνισε..
Εγώ απλώς θα το μεταφέρω :):)
Πάω....

Ανώνυμος είπε...

@ zaphod,
Μήνυμα παρεδόθη !!
Εκτέλεσα την θεάρεστον αποστολή μου !!
Ας αναμένομεν το αποτέλεσμα.

+Ο Μέγας Σουβλακέας να 'ναι βοήθειά μας+ :)

Ανώνυμος είπε...

Καλά χριστούγεννα:):)

Αστερόεσσα είπε...

@ thalassaki!
Σ' ευχαριστώ απ' την καρδιά μου και αντεύχομαι! Φως, άρωμα, ήχους!
Καλά Χριστούγεννα!


@ zaphod
Ευχαριστώ!


@ Σπίθα - zaphod,
Kρατώ το ποστ να επανέλθουμε μετά τα Χριστούγεννα. Να συζητήσουμε και ν' ανάψουν τα αίματα.

Θα μου επιτρέψετε όμως ν' ανεβάσω Χριστουγεννιάτικο ποστ, και θα επιστρέψουμε να συζητήσουμε μετά. :)

Αστερόεσσα είπε...

Υ.Γ. Ο πολύς κόσμος ταυτίζει την Ανανεωτική Αριστερά με όλο το ΣΥΝ. Στα ίδια μετερίζια μεν, αλλά με σαφή διάκριση φωνής.
Μειoψηφία - ξεμειοψηφία εντός μειοψηφίας, πάντως υπάρχει! :)

Αστερόεσσα είπε...

Ερώτημα: Γιατί χθες παραμονή Χριστουγέννων είχαμε στην Αθήνα μπαράζ ληστειών και "τυφλών" χτυπημάτων;

Αστερόεσσα είπε...

Eρώτημα 2: Γιατί βγήκε τώρα στη φόρα το σκάνδαλο του Βατοπεδίου;
Και από ποιους στην πραγματικότητα βγήκε στη φόρα;
Είναι άγνωστο στον κόσμο ότι όπου υπάρχει και παγκάρι, πάντα μπαίνει χέρι στο παγκάρι;

Αν δεν είναι του παπά, είναι του επιτρόπου. Κι αν δεν είναι του επιτρόπου είναι του "δημάρχου". Αν ξαφνικά ο "δήμαρχος" τα βάλει με τον παπά, το κάνει για το καλό της ψυχής του πιστού ποιμνίου ή μήπως θέλει να βάλει αυτός χέρι στον μπερντέ;

Λέω τώρα η ταλαίπωρη και απορώ...

Υποερώτημα: Το Ρουσόπουλο τον "έδωσε" η Αντιπολίτευση ή η ίδια η ΝΔ;

Αστερόεσσα είπε...

Ερώτημα 3: Τι ρόλο παίζει το indy.gr ???

Αστερόεσσα είπε...

Ερώτημα 4: Το σενάριο να είναι η CIA πίσω από τους κουκουλοφόρους δεν έχει περάσει από κανενός το μυαλό;

Οργουελικό, αλλά όχι απίθανο.

Αστερόεσσα είπε...

Ερώτημα 5: Γιατί και ποιοι πυροβόλησαν χθες συρμό του Προαστιακού εν κινήσει στον Ταύρο ???

AA είπε...

Πολύ ωραίος ο παραλληλισμός (αν και ο άνθρωπος είναι ών μη γραμμικό -για όλα φταίει το συναίσθημα :-D-...αυτή η ιδιότητα αναβιώνει πολλά πράγματα που κατα τα άλλα θα ήταν βαρετά).

Με λίγη προσπάθεια έχει φύγει για το Nature το άρθρο :-D

Αστερόεσσα είπε...

@ AA,
Τι να το κάνω το Nature? Σάμπως υπάρχουν πολλές πιθανότητες για να σωθεί η φύση;
Τη μόνη διάσωση με την οποία βλέπω να καταγίνονται εμβριθώς οι φυσιολάτρες είναι των τεράτων.
Αν συνεχιστεί κι άλλο έτσι η κατάσταση το ανθρώπινο θα γίνει πρότυπο ασχήμειας.

AA είπε...

Σε αυτό το Nature αναφέρομαι.

"Τη μόνη διάσωση με την οποία βλέπω να καταγίνονται εμβριθώς οι φυσιολάτρες είναι των τεράτων."
???

Αστερόεσσα είπε...

Mεταφορικώς ομιλούσα. :)

Αυτό το Νature το έχω και link στην άλλη μου σελίδα:
The Alien in Space and its Libraries

Αστερόεσσα είπε...

By the way...

Αν μια σφαίρα δεν "εξοστρακιστεί" στον ουρανό και χτυπήσει έναν νέο από πάνω προς τα κάτω -διά χειρός Θεού- (όπως μας είπε ο κ. Κούγιας), υπάρχει ίσως ένα αμυδρό ενδεχόμενο ο νέος να γονάτισε και να τον πυροβόλησαν στο κεφάλι;

Λέω τώρα κι εγώ η αφελής...


Mπορεί ωραιότατα τα στηθεί ένα βρώμικο παιχνίδι, όπου είναι ΠΡΟΔΙΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΟ ότι θα εγείρει το λαϊκό αίσθημα και η Αριστερά θα φάει τη φόλα;

"Είμαι πικραμένος. Όχι τόσο από τους αντιπάλους μου, που έκαναν στο κάτω κάτω τη δουλειά τους, αλλά από τους ομόφρονές μου. Δεν άφησαν πεπονόφλουδα που τους πετούσε η ντόπια ή η ξένη αντίδραση που να μην την πατήσουν... Αν ήθελε κάποιος να γράψει για τις αστοχίες της ηγεσίας του αριστερού κινήματος στην Ελλάδα, δεν θα χρειαζόταν τόμους χειρογράφων με σοβαρές αναλύσεις... Θα του αρκούσαν μερικά χειρόγραφα για να γράψει ένα μικρό χιουμοριστικό βιβλίο με τίτλο «Ο δρόμος με τις πεπονόφλουδες». Δυστυχώς, οι γκάφες των ομοφρόνων μου κατέστρεψαν ένα πανίσχυρο προοδευτικό κίνημα και μας πήγαν πολλές δεκαετίες πίσω."

(Δήλωση Ηλία Ηλιού το 1981, όταν αποσυρόταν από την πολιτική).

Να δω πόσες πεπονόφλουδες ακόμη θα πατήσει...

AA είπε...

"Αυτό το Νature το έχω και link..."
Δεν το postαρα σαν κάτι νέο ή με σκοπό να "συμπληρώσω" τη γνώση σας...αλλά ευχαριστώ για το link. Μου άρεσαν οι photo στη Μύκονο.

Παρεμπιπτόντως, αυτό το Alien, γίνεται άνετα Ailen και με άλλο ένα φανταστικό i...Aileni. (Το "αντί"-είδωλο σας στη διασταύρωση 5ης και 9ης... διάστασης. Πίσω απο το Universe Broadway Theatre :-D)

foxiadis είπε...

Πόσο πολλά χάνω μην διαβάζοντας σε εδώ και αρκετό καιρό! Μου δίνεις απίστευτη απόλαυση, δικαίωση που είσαι εδώ μάχιμη και καλύπτεις (μαζί με μερικούς ακόμη) το κενό του κυβερνοχώρου. Απίστευτο κομμάτι. Θα ήθελα κάπως έτσι να τα πω (χώσω) κι εγώ αλλά σίγουρα δεν θα τα κατάφερνα με τόσο απολαυστική πληρότητα.

Όσο για τον Άγιο Βασίλη... Ναι, τα έμαθα κι εγώ (διαβάζοντας στον μικρό μου γιόκα) και διασκέδασα πραγματικά.

Αστερόεσσα είπε...

@ foxiadis!
Καλώστον κι εδώ και Καλή Χρονιά!

Το θέμα είναι ότι σήμερα υπάρχει μια τεράστια ποιοτική αλλαγή στον πολιτικό λόγο, που δεν έχει γίνει ευρέως αντιληπτή, γι' αυτό πολλές φορές πέφτουμε και στην παγίδα να αναλύσουμε σύγχρονα φαινόμενα με παλαιομοδίτικους όρους.

1. Υπάρχει ταχύτητα και εύκολη σχετικά πρόσβαση στην πληροφόρηση, αν τελικά κάποιος καταφέρει να ψαρέψει τη σωστή πληροφορία μέσα από έναν αχταρμά από ράδιο-αρβύλες.

2. Ο παλαιός χωρισμός σε παραδοσιακή Αριστερά και Δεξιά δεν υφίσταται πλέον.

3. Ο κόσμος έχει αντιληφθεί ότι στην παλέττα της πολιτικής σκηνής υπάρχουν πολλά χρώματα και όχι μόνο μαύρο και άσπρο και αυτό είναι καλό.

Όμως

Ο εθισμός στην πολυχρωμία ή μια φοβιστική αντίληψη για το ασπρόμαυρο μας κάνει να μη διακρίνουμε πια διαχωριστικές γραμμές ορθού - λάθους, ηθικού - ανήθικου κλπ.

Στην παγίδα αυτή έπεσε, κατά τη γνώμη μου πάντα, και η Αριστερά, γι' αυτό και τα "ναι μεν, αλλά" και ο αναβρασμός που υπάρχει σήμερα στο ΣΥΝ π.χ. με τη σαφή διαφοροποίηση της Ανανεωτικής Πτέρυγας.

Η θολοκουλτούρα υπήρξε πάντα εχθρός της αληθινής κουλτούρας.

Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα έχει πολύ μακρύ δρόμο ακόμη να διανύσει. Τα έξοχα μυαλά απ' τη χώρα δε λείπουν. Λείπει όμως η αυτοσυγκράτηση στο θυμικό μας ως λαός και η βασικότατη αρχή ότι δεν αρκούν ούτε οι αναλύσεις - ούτε οι διαμαρτυρίες για να λυθούν τα προβλήματα, αλλά πολιτικές λύσεις.

Έξυπνη κίνηση π.χ. τακτικισμού είδαμε μετά τον ανασχηματισμό στο Υπουργείο Παιδείας με το Σπηλιωτόπουλο, όταν καλεί όλους να κουβεντιάσουν από μηδενικής βάσεως, αδειάζοντας κατ' ουσίαν παλαιότερες ρήσεις της Αντιπολίτευσης "δεν ομιλούμε επί αυτών των αρχών". Είναι σα να σου λέει "Έλα και πρότεινε εσύ". Δεν πας; Δείχνεις ασυνέπεια αρχών και πράττειν, αφού όλη η συζήτηση γίνεται ab ovo.

Σ' αυτή τη χώρα η κριτική ήταν πάντα εύκολη. Από λύσεις χωλαίνουμε.