Émile-Antoine Bayard, Gavroche (Γαβριάς), εικονογράφηση από το βιβλίο του Β. Ουγκώ, Les Μisérables (Oι Άθλιοι)
Τραγουδώ χειμώνα – θέρος
σ' αυτό φταίει ο Βολταίρος.
Φτώχεια έχω για προικιό
γράψε λάθος του Ρουσσώ.
Claude Lorrain, H Ηγερία θρηνεί το Νουμά, 1669, Galleria Nazionale di Capodimonte, Ιταλία - Νάπολη
"Όταν η κοινωνία τρέχει τον κατήφορον της διαφθοράς, μη διηγείσαι κακοήθη συμβάντα, μήτε κατηγορώντας τα· επειδή τότε κανείς δεν ψηφά την κατηγορίαν σου, αλλά καθένας εμψυχώνεται βλέποντας ότι έχει συντρόφους." - Ανδρέας Λασκαράτος.
Ενοχλούμαι από την απαξίωση του πολιτικού βίου κι απ' το λιντσάρισμα των πολιτικών προσώπων σε τηλεόραση, ιστολόγια, ραδιόφωνo και Tύπο.
Ενοχλούμαι από τα παρα-πολιτικά πυρά και τον αμετροεπή καταγγελτικό λόγο, που στόχο έχουν να κερδίσουν μεγάλες ακροαματικότητες.
Έχοντας μάθει να διοχετεύουμε το θυμό μας σε κορωνίδες και με την υπερχρήση των θαυμαστικών ξεχάσαμε το νόημα των αποσιωποιητικών και της τελείας.
Όμως η εκφορά της απαξίας δεν οδηγεί σε αξιώσεις, με τον ίδιο τρόπο που η ασχήμια ή η συχνή προβολή του ανήθικου δεν παράγουν ομορφιά ή ήθος.
Αντίθετα, το ανήθικο, το κραυγαλέο ή το άσχημο μπορούν να παράξουν ομορφιά διαδραστικώς μόνο όταν ο λόγος αλλάζει και η άνους κραυγή απαντηθεί με επιχειρηματολογία και ήθος -χωρίς ο λόγος να πέφτει στην παγίδα του ηθικολογικού.
Ήταν απαγορευμένο στην αρχαία Αθήνα της ακμής όσοι αγόρευαν στην Εκκλησία του Δήμου να χειρονομούν υπερβολικά. Ύστερα από την τυραννία των Τριάκοντα άρχισε πλέον να γίνεται συνήθης και η αλλαγή στη σημειολογία των κινήσεων.
Οι δημαγωγοί ανέκαθεν χρησιμοποιούν το «πιασάρικο» και το εύπεπτο για να κερδίσουν κοινό, ένα παζάρεμα με το συναίσθημα των μαζών που αγγίζει το ίδιο τη γιαγιά που παρακολουθεί το σήριαλ του Φώσκολου, τη θεια μου τη Μαρίτσα που πήγε φυλακή ως κομμουνίστρια γιατί δεν υπέγραφε δήλωση, μέχρι το παιδί που ζει ημι-προστατευμένο σε μια μπάσταρδη δεοντολογία καλής συμπεριφοράς με ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης και αντι-βίας από τη μια και παιχνίδια στον υπολογιστή όπου η εξολόθρευση των κακών πριμοδοτείται με πόντους από την άλλη.
Αξιώνω λόγο που διέπεται από κάποιες αρχές σημαίνει ότι και ο δικός μου λόγος οφείλει να στηρίζεται στις αρχές που αξιώνω από τους άλλους.
© Ελένη Καλλιανέζου, Αθήνα 26 Οκτωβρίου 2008
23 σχόλια:
Οι χειρονομίες
και η κραυγαλέα συμπεριφορά
καλύπτουν
την έλλειψη λόγου και αλήθειας
Συγνώμη,
για ποιές αρχές μιλούμε
και διέκοψα το παιχνίδι μου
Grand Theft Auto??
Καλημέρα , αστερόεσσα
:)
@ maria r.
Αν πάει κανείς στη Βικιπαίδεια στο λήμμα Διαφθορά στο κάτω μέρος της καταχώρησης υπάρχει ενδιαφέρουσα αρθρογραφία τόσο για τη διαφθορά στην Ελλάδα, όσο και σε άλλες χώρες.
Το Κατηγορώ του Ζολά δεν έχει καμία σχέση με τον παραπολιτικό (και όχι πολιτικό) λόγο που διαβάζω ή ακούω κατά κόρον από δημοσιογράφους, κωμικούς, μίμους και κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους. Όσο για την πολιτική σάτιρα ουδείς αμφισβήτησε το ρόλο της κι ο Αριστοφάνης ήταν μέγας δάσκαλος. Αλλά δεν είναι όλοι οι σημερινοί μίμοι ο Αριστοφάνης ούτε η σάτιρά τους εφάμιλλη αυτής του Μποστ.
Η γενικόλογη φράση "Όλοι οι πολιτικοί είναι λαμόγια" θα φιλοτιμήσει το "λαμόγιο" να πάψει να είναι λαμόγιο και δείχνει άνθρωπο πολιτικοποιημένο που ενδιαφέρεται για τα κοινά;
Σταματούν οι κορωνίδες και τα ρεκάσματα και πάμε πού; Στις εκπομπές των Μενεγάκη, Λαμπίρη, Αρναούτογλου, Μελέτη, Πάνια;
Από τη δημοκοπία δηλαδή στην Κατινιά και τον αναλφαβητισμό.
Αυτό είναι το προφίλ της σύγχρονης Ελλάδας; Λαϊκισμός, εύκολα πυροτεχνήματα, χυδαίο;
Για ποιες αρχές μιλάμε; Γι' αυτές που έχουμε ξεχάσει, επειδή η μωρολογία κάνει πλύση εγκεφάλου.
Kαλημέρα σου και καλή βδομάδα! :)
και ο γιαλός στραβός και εμείς στραβά αρμενίζουμε τελικά...
είμαστε θαύματα ή λάθη ???
Δεν την έχω δει τη Θυσία...Πάω να τη βρω...
..τώρα αν δηλαδή ρωτήσω τι είναι Ηγερίες..θα γίνω πολύ ρεζίλι???
;0))
κανονικά θά έπρεπε να βάλω τελείες ή αποσιωπητικά σε αυτό το ποστ, αλλά έχω πάλι ερωτηματικό.
θα με πάτε στην παρέλαση;
ενοχλούμαι όταν δεν ενοχλούμαι να ενοχλούμαι
@ maika,
Δε θα έλεγα ότι είμαστε λάθη, αλλά δυνάμει θαύματα.
H Ηγερία, νύμφη των νερών και αργότερα θεότητα της Ρωμαϊκής μυθολογίας συνδέεται με τη Diana (τη δική μας Άρτεμη) και συγκαταλέγεται από το Διονύσιο τον Αλικαρνασσέα ανάμεσα στις Μούσες, όταν οι Ρωμαίοι δέχθηκαν την πολιτιστική επιρροή των Ελλήνων. Είναι σύζυγος, κατά το μύθο, του Πόπλιου Νουμά (για τον οποίο μπορεί να μάθει κανείς από τους Παράλληλους Βίους του Πλουτάρχου), δεύτερου μυθικού βασιλιά της Ρώμης, που διαδέχθηκε το Ρωμύλο.
Σύμφωνα με το μύθο, ο Πόπλιος Νουμάς τη συναντούσε στο δάσος κι αυτή του υπαγόρευε τους νόμους της Ρώμης. Έμεινε λοιπόν ως έκφραση για κάποιες γυναίκες "η τάδε είναι η Ηγερία του δείνα", η μούσα του δηλαδή ή η σύμβουλός του.
Το χρησιμοποιώ ως τίτλο σημειολογικά για τις πιθανές μούσες μας ή τους φάρους στο λόγο.
Δεν είμαστε αμιγώς αγγέλοι ούτε και διαβόλοι. Κανείς μας δεν είναι μόνο καλός ή μόνο κακός. Οι Ηγερίες είναι χρήσιμες ποικιλοτρόπως.
Η "Θυσία" του Ταρκόφσκι είναι μία από τις αγαπημένες μου ταινίες. Ο μεσήλικας Αλεξάντερ είχε μελετήσει φιλοσοφία και θρησκειολογία και βρίσκεται στο εξοχικό του όταν ξεσπά ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος. Μια από τις σκηνές που δεν ξεχνώ, όταν ο Αλεξάντερ παίρνει το μικρό γιό του, που βλέπουμε και στο βίντεο παραπάνω και περπατούν δρόμο πολύ για να ποτίζουν καθημερινά ένα μοναχικό δέντρο στην παραλία. Όταν ο μικρός τον ρωτάει γιατί το κάνουν, ο Αλεξάντερ του απαντάει ότι είναι σημαντικό να κάνεις κάτι, το ίδιο κάθε μέρα - ίδια ώρα, ακόμη κι αν αυτό φαίνεται τόσο γελοίο όσο το να ρίχνεις ένα ποτήρι νερό στην τουαλέτα.
Οι ρυθμοί είναι αργοί, η ταινία γεμάτη συμβολισμούς και θέλει ιδιαίτερη προσοχή σε κάθε πλάνο.
Δεν ξέρω αν θα μπορούσα να τη δω απόψε το βράδυ όμως. :)
@ tovene592
Συγκέντρωσε τα ερωτηματικά σου κι απαντάμε. Αν όχι με τελεία, ομοίως με ερωτηματικό.
Θα σου πάρουμε και μαλλί της γριάς. Πάω τώρα σινεμά να δω Γούντυ Άλλεν.
ενοχλούμαι όταν μαζί με τα ξερά μοάζει να καίγονται και τα χλωρά.
υγ η εικόνα πάνω από το βίντεο της θυσίας δεν εμφανίζεται
@ maika
Όμορφες οι Ηγερίες, όμορφα ψήνονται.
Στο φούρνο με ουΪσκι!
@ tovene592
Να πάς μόνος σου στην παρέλαση!
Πάρε και στραγάλια μαζί σου, χρειάζονται!
@ b|a|s|n\i/a,
Ο Ανδρέας Λασκαράτος έλεγε:
"Όταν η κοινωνία τρέχει τον κατήφορον της διαφθοράς, μη διηγείσαι κακοήθη συμβάντα, μήτε κατηγορώντας τα· επειδή τότε κανείς δεν ψηφά την κατηγορίαν σου, αλλά καθένας εμψυχώνεται βλέποντας ότι έχει συντρόφους."
@ Σπίθα,
Η Ηγερία σύμφωνα με το μύθο δεν ψήθηκε στο φούρνο με ουΐσκι.
Αντίθετα, μετά το θάνατο του Νουμά, άφησε το Λάτιο και πήγε στην κοιλάδα της Αρικίνας, όπου οι θρήνοι της και οι αναστεναγμοί της εμπόδιζαν τη λατρεία της Ορεστείας Ντιάνας, ενώ οι άλλες Νύμφες των Λιμνών εις μάτην προσπαθούσαν να την παρηγορήσουν. Βλέπε και Οβιδίου Μεταμορφώσεις, βιβλίο XV, στίχοι 479 - 492:
"Talibus atque aliis instructo pectore dictis
in patriam remeasse ferunt ultroque petitum
accepisse Numam populi Latialis habenas.
coniuge qui felix nympha ducibusque Camenis
sacrificos docuit ritus gentemque feroci
adsuetam bello pacis traduxit ad artes.
qui postquam senior regnumque aevumque peregit,
exstinctum Latiaeque nurus populusque patresque
deflevere Numam; nam coniunx urbe relicta
vallis Aricinae densis latet abdita silvis
sacraque Oresteae gemitu questuque Dianae
inpedit. a! quotiens nymphae nemorisque lacusque,
ne faceret, monuere et consolantia verba
dixerunt!"
Αστερόεσσα
"Ο Ανδρέας Λασκαράτος έλεγε:
"Όταν η κοινωνία τρέχει τον κατήφορον της διαφθοράς, μη διηγείσαι κακοήθη συμβάντα, μήτε κατηγορώντας τα· επειδή τότε κανείς δεν ψηφά την κατηγορίαν σου, αλλά καθένας εμψυχώνεται βλέποντας ότι έχει συντρόφους."
........................................
Το καταλληλότερο διαχρονικό σχόλιο!!!
Σήμερα το ίδιο δεν συμβαίνει?
Έχουμε πήξει στις διαπιστώσεις επί διαπιστώσεων, να κατηγορούμε και να αναφερόμαστε στην διαφθορά, στην αναξιοκρατία, και..και..
Ευθαρσώς, δικαιούμαι να παρατηρήσω:
Τα ίδια βλέπω και στο διαδίκτυο.
Δεν θέλω να ισοπεδώνω, εξαιρέσεις φωτεινές υπάρχουν, ευτυχώς!
Αλλά πόσοι μπορούν να διακρίνουν πίσω από τις "ΠΕΝΤΉΚΟΝΤΑ ΓΡΑΜΜΕΣ", την ουσιαστική ΓΡΑΜΜΗ.
(Αναφέρομαι σε σχόλιο μου και επικαλούμαι τον Ε.ΛΕΜΠΕΣΗ.)
Πόσοι διέκριναν τις λεπτές γραμμές και τόνισαν ενέργειες που διακρίνονται από τον σεβασμό στους θεσμούς και τον πολιτικό λόγο που διαμορφώνει νέες πρωτοπόρες δημοκρατικές συνθήκες στην κοινωνία και στην λειτουργία του Κοινοβουλίου ??
Ο πρόεδρος κ.Σιούφας επέδειξε σεβασμό και υπήρξε ΘΕΣΜΙΚΟΣ. (δεν είναι σύνηθες)
Ο κ. Κουβέλης, απέτρεψε θεσμικό ατόπημα.
Δεν είναι μικροπράγματα, βέβαια.
Είναι στοιχεία που πρέπει να τα "διαβάζουμε", όταν δεν φοράμε την παρωπίδα της "ψυχολογίας του όχλου."
@ b|a|s|n\i/a,
Y.Γ. Πιθανόν η εικόνα να μην άνοιγε γιατί η ανάρτηση είναι φορτωμένη με links.
Μείωσα τον αριθμό των αναρτήσεων ανά σελίδα από τις 5 στη 1. Ελπίζω το πρόβλημα να ταχτοποιηθεί.
@ Σπίθα,
Τα εύσημα ανήκουν στο Λασκαράτο, κι όχι σε μένα. Και μιας και ένα εκ των θεμάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη είναι τα εκκλησιαστικά, θεώρησα σκόπιμη την αναφορά σε αυτόν, αφού υπέστη "φθορά" από την Εκκλησία με τον αφορισμό του. (Στην ουσία αφθαρσία, γιατί στο εκκλησιαστικό ανάθεμα αναφέρεται μεταξύ άλλων το σώμα των αφορεσμένων να παραμείνει άλυωτο. Μετά λέει πήγε ο Λασκαράτος στο Μητροπολίτη Κεφαλληνίας - Ζακύνθου και του είπε: "Δέσποτα δεν αφορίζεις και τα παπούτσια μου, για να μη λυώνουν οι σόλες τους";)
Για το σχόλιο του Λεμπέση: Κάποιοι μπορούν να διακρίνουν πίσω από τις πεντήκοντα γραμμές. Διαχρονικά όμως έχει αποδειχθεί πλειστάκις ότι αυτοί δεν είναι οι πολλοί.
Όσο για την πρόταση Φ. Κουβέλη και τη στάση του κ. Σιούφα, ήταν από τις φορές που δικαίωσα το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Έγραψε Ιστορία.
_________________
Θέμα που προκύπτει: Είναι πλέον ώριμοι οι καιροί για το χωρισμό Κράτους - Εκκλησίας.
Αμέσως μετά το θέμα του Βατοπεδίου, βγήκε στις ειδήσεις σκάνδαλο με τη γυναικεία Μονή Γοργοεπηκόου Σιδηροκάστρου και χθες στην εκπομπή του ALTER Πρόσωπο με Πρόσωπο με το Νίκο Χατζηνικολάου βγαίνει στο φως "νέο σκάνδαλο" με τη Μονή Τοπλιού στην Κρήτη.
Ερώτημα: Δέκα ή είκοσι σκάνδαλα παραπάνω θα ενισχύσουν και θα νομιμοποιήσουν περισσότερο το χωρισμό Κράτους - Εκκλησίας; Δε θα πρέπει να γίνει ούτως ή άλλως;
Πάμε τώρα στις όποιες ενστάσεις ακραιφνών χριστιανών. Επιστρατεύω χωρίο από το Κατά Λουκάν Ευαγγέλιον, Κεφ. ΙΣΤ', 9-13:
κἀγὼ ὑμῖν λέγω· ποιήσατε ἑαυτοῖς φίλους ἐκ τοῦ μαμωνᾶ τῆς ἀδικίας, ἵνα, ὅταν ἐκλίπητε, δέξωνται ὑμᾶς εἰς τὰς αἰωνίους σκηνάς. ὁ πιστὸς ἐν ἐλαχίστῳ καὶ ἐν πολλῷ πιστός ἐστι, καὶ ὁ ἐν ἐλαχίστῳ ἄδικος καὶ ἐν πολλῷ ἄδικός ἐστιν. εἰ οὖν ἐν τῷ ἀδίκῳ μαμωνᾷ πιστοὶ οὐκ ἐγένεσθε, τὸ ἀληθινὸν τίς ὑμῖν πιστεύσει; καὶ εἰ ἐν τῷ ἀλλοτρίῳ πιστοὶ οὐκ ἐγένεσθε, τὸ ὑμέτερον τίς ὑμῖν δώσει; Οὐδεὶς οἰκέτης δύναται δυσὶ κυρίοις δουλεύειν· ἢ γὰρ τὸν ἕνα μισήσει καὶ τὸν ἕτερον ἀγαπήσει, ἢ ἑνὸς ἀνθέξεται καὶ τοῦ ἑτέρου καταφρονήσει. οὐ δύνασθε Θεῷ δουλεύειν καὶ μαμωνᾷ.
Και ποιο είναι το πρόβλημα, εάν υπάρχει λόγος ύπαρξης εκκλησιαστικής περιουσίας, αυτή να φορολογείται από το Κράτος, όπως όλων των πολιτών; "Απόδοτε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ" δε λέει το Ευαγγέλιο; Χρειάζεται το σκάνδαλο για να επικυρώσει αυτά που ο κάθε χριστιανός οφείλει να ενστερνίζεται;
Γιατί λοιπόν η πολιτική ηγεσία δεν αναλαμβάνει το κόστος να προχωρήσει στο χωρισμό κι επιστρατεύονται οι απανταχού στήλες των κοσμικών της Εκκλησίας;
Σήμερα προύχοντες και δεσποτάδες τιμούν τους πατριώτες και τους αγωνιστές που πολέμησαν για την πατρίδα, την γή τους και την γή μας.
Μα εν τω μεταξύ ξεπουλούσαν την λίμνη
Βιστωνίδα και όχι μόνο αυτή !!
Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί!
@ Σπίθα,
"Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί
κρατούσαν δίκιο οι οχτροί
και ‘μεις φωνάζαμε ζήτω και γεια
σαν κάθε μέρα."
O παππούς μου ο Σπύρος πολέμησε στην Αλβανία, η γιαγιά μου η Ελένη ξεκρεμούσε με κίνδυνο της ζωής της τους απαγχονισμένους πατριώτες απ' τους Γερμανούς, η μητέρα μου ήταν νοσοκόμα στον ΕΛΑΣ και η αδερφή της και νονά μου σημαιοφόρος του ΕΑΜ του τάγματος της Νέας Σμύρνης στα Δεκεμβριανά στο Σύνταγμα, όταν παραδόθηκε ο καπετάν - Σαράφης. Το γάντι της βάφτηκε κόκκινο απ' το αίμα του διπλανού της που πυροβολήθηκε.
Δε με αφορούν ούτε οι προύχοντες ούτε οι δεσποτάδες.
αστερόεσσα
σ΄ευχαριστώ πολύ και για την Ηγερία!
Μου κόβουν την ανάσα οι Φάροι και τώρα δίπλα τους θα βλέπω πάντα να στέκονται Ηγερίες! Χρειάζομαι και τους δυό..επειγόντως λέμε!
Σ΄ευχαριστώ και για τη Θυσία!
Θέλω δουλειά για να καταφέρω..να τη δώ,το ξέρω!
Είδα κάποτε το Ρουμπλιόφ...πολύ με παίδεψε..μέχρι που άρχισα να νομίζω πως είχε σταματήσει το ρολόϊ μου και το χτυπούσα να δουλέψει!
Να είσαι καλά!!
Σπίθας
για να τις ψήσεις πρέπει πρώτα να τις βρεις! και άμα τις βρεις σιγά μην καταφέρεις να τις ψήσεις...
ενώωωω
σπίθας κουδούνι από ουίσκι... στο φούρνο ,μαγειρεμένο απο την αστερόεσσα κιόλας, μου φαίνεται πιο σίγουρο και πιο νόστιμο!χα!
;0))))
Ωραία :)
Λασκαράτος, Ηγερίες, Ζολά...και ουϊσκι!
χικ...χα!
@ maika,
O Σπίθας φαίνεται δεν είναι τόσο καλός στα θρησκευτικά, γιατί όλες του οι απορίες είναι θεολογικής υφής.
Αγνοεί λοιπόν το τροπάριο των Χριστουγέννων που λέει:
Η Γέννησις σου Χριστέ ο Θεός ημών, ανέτειλε τω κόσμω το φως το της γνώσεως, εν αυτή γαρ οι τοις άστροις λατρεύοντες, υπό αστέρος εδιδάσκοντο, σε προσκυνείν τον Ήλιον της δικαιοσύνης, και σε γινώσκειν εξ ύψους Ανατολήν. Κύριε δόξα σοι.
Oι φιλόλογοι ερίζουν αν το αστέρος, θα έπρεπε να γράφεται επί το ορθότερον υπό Αστέρως εδιδάσκοντο :Ρ:Ρ
Δεν κάθεται λοιπόν να διαβάσει, μπας και περάσει την τάξη και δει άσπρη μέρα, αλλά αντίθετα την ΨΗΝΕΙ ΤΗΝ ΗΓΕΡΙΑ!
ΗΓΕΡΙΕΣ...!!!
@ Σπίθα,
Κι αυτές υπό Αστέρως εδιδάσκοντο. Πάρε, παιδί μου το νεροπίστολό σου και πήγαινε ήσυχα να παίξεις αλλού με τις πρίζες. :Ρ
Την άλλη φορά να έρθεις διαβασμένος, γιατί θα βάλουμε διαγώνισμα. :)
Το μόνο που μπορώ να κανω ...για την τιμή των όπλων δηλαδή ...ειναι να το διαβάσω στην αυριανή μου εκπομπή
Ελενίτσα μου αφού πρώτα σε ρωτήσω:
Μου το ξανα-επιτρέπεις;;;
@ Ave, Νανά!
Αμέ!
χαιρετιζω την ομοιγυρη....αλλα επειδη δεν με "παιρνει".....
το λογιον της υποθεσης μου επεσε "βαρυ"....θα παω να ζωγραφισω αλλου....την θερμη καλημερα μου !!!!
@ Issallos,
Kαλώστονα! Καλή η λογιότης, δε λέω, αλλά βασικά παιχνιδιάρηδες είμαστε. :)
ΝΑΙ!
Παιχνιδιάρηδες:)
Μου αρέσει ! το αναρτώ, ευχαριστώ.
Δημοσίευση σχολίου